Over kastjes aan een Afrikaanse muur en London - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Esther Cardol - WaarBenJij.nu Over kastjes aan een Afrikaanse muur en London - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Esther Cardol - WaarBenJij.nu

Over kastjes aan een Afrikaanse muur en London

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 Oktober 2014 | Nederland, Nijmegen

Hier weer even een berichtje vanuit Nijmegen. De afgelopen weken zijn er een hoop mailtjes heen en weer gegaan tussen hier, London, Zuid-Afrika & Zambia, met als resultaat dat ik de eerste datum heb: maandag 24 november (over exact 4 weken dus) begin ik in London! Hier ga ik onder leiding van een zeer bekwaam en gerespecteerde onderzoeker aan de slag met het analyseren van de eerste diagnostische tests, die Lisa voor me heeft meegenomen vanuit Zambia. Verder zal ik ook leren hoe malaria er onder een microscoop uitziet – zoiets als zoeken naar een rode speldenknop van nog geen 1mm groot, met daaraan twee blauw gekleurde streepjes – en dat gaat vast een flinke uitdaging worden! Heb onder leiding van R. in Zambia al eens gezocht naar deze speldenknopjes, maar toen met weinig resultaat, dus hopelijk gaat dat nu beter!

Daarnaast zal ik in London ook meer achtergrondinformatie krijgen over mijn onderzoek en de resultaten bestuderen van soortgelijke onderzoeken in andere gebieden. Voor zover ik nu weet is er namelijk in vijf verschillende landen in Azië officieel wetenschappelijk bewezen dat er resistentie is van de parasieten tegen de anti-malaria medicijnen en vanuit zowel Latijns-Amerika als Afrika komen voorzichtige geluiden dat deze medicijnen niet altijd meer lijken te werken… bewijzen zijn er echter nog niet. Hopelijk kan het onderzoek dat ik ga doen bijdragen aan meer duidelijkheid hierover, ook al gaat het maar om een geografisch klein gebied.
Het onderzoek zelf begint inmiddels ook meer vorm te krijgen na talloze mailtjes, Skype-dates met London en Zambia, telefoongesprekken met Zuid-Afrika en eindeloos lange gesprekken via Whatsapp. Ook het van-het-kastje-naar-de-muur gestuurd worden hoort hier uiteraard bij en vooral als je een redelijk simpele vraag stelt is dit soms best vervelend! Afrikaanse muren hebben soms erg veel kastjes en met een Europees werktempo loop je direct tegen cultuurverschillen aan! Waar je soms je mailbox in de gaten moet houden omdat reacties binnen 5min al komen, duurt dit soms in Afrika enkele weken... Gelukkig komen antwoorden soms uit onverwachte hoek en zijn er ook uitzonderingen. Na deze week hoop ik ook weer een beetje wijzer te zijn over de volgende stap in het proces, want de Zambiaan die al twee weken niet reageert op zijn mail is mogelijk op dit moment op een conferentie aan de andere kant van de wereld, waar mijn begeleider uit London ook is en hem hopelijk spreekt want face to face contact gaat een stuk sneller! Op meerdere mailtjes is namelijk geen reactie gekomen en dat haalt af en toe het bloed onder je nagels vandaan, want dan kun je niet verder...

Ondertussen ben ik dus bezig met het uitdenken en opschrijven van het hele onderzoek zodat dit langs een aantal kastjes gestuurd kan worden die hier wat officiële stempels en krabbels op zetten. Als dit geregeld is kan ik ook een vliegticket gaan boeken, dus ik hoop dat er snel duidelijkheid komt. Best spannend wel allemaal, want normaliter liggen de projecten voor stagiaires kant en klaar op de plank bij hun stage-afdeling en zit er geen tijdsdruk achter, maar dit project bestond nog niet! Gelukkig sta ik er niet alleen voor en we blijven erop vertrouwen dat het goed komt! Ik heb tenslotte jaren geleden op de EH van dhr. C.V. geleerd dat “alles komt goed, omdat God het doet” en zo is het!

De voorbereidingen voor mijn tijd in London worden nu ook concreet, want afgelopen week heb ik niet alleen een dak boven m’n hoofd gevonden voor de eerste maand (tot kerst), maar ook de heenreis geboekt. Ga gezellig een weekendje London onveilig maken met m’n ouders voordat ik keihard aan de bak moet. Dit betekent dat ik over 3,5 week al op weg ga naar Calais en daar oversteek naar Engeland. Omdat ik het afgelopen jaar erachter kwam dat het best leuk is om vreemde talen te leren als je in het buitenland bent en ik toevallig bij een Duits kerkgenootschap verblijf, zal ik hopelijk nog een paar woordjes Duits leren, net als Afrikaans want ik heb een leuke Zuid-Afrikaanse gemeente gevonden om mijn zondagochtend door te brengen! Voor in Zambia moet ik ook een beetje Bemba gaan leren, maar dat komt tegen die tijd wel. Hoop alleen dat ik nog Nederlands spreek als ik terugkom, want erg veel zal ik dat niet gebruiken in de komende zeven maanden ;-)

Ik ben heel benieuwd naar alle bezienswaardigheden en must-see’s in London, dus laat me asjeblieft weten wat ik niet mag missen in deze immens grote stad! Alles waar ik in de vier weken niet aan toe kom kan ik ook in het voorjaar nog gaan bekijken, dus stuur gerust een berichtje met de mooiste plekjes! Wie weet komen er dan wel foto’s van op deze blog als ik er geweest ben :-)

  • 28 Oktober 2014 - 08:00

    Helene:

    Beste Esther,

    Goed om je verslag weer te lezen. Houd vol hoor. Als je 1 keer gestart bent vergeet de kastjes wel weer. Laat je niet tegen houden en wees creatief en volhardend! In london moet je speakers corner in hide park niet missen. Dit is op zondag volgens mij om een uur of 11 dus dan een keer geen kerk. Mensen komen met een kistje andere komen als toehoorder en er ontstaan live discussies ook over geloof en politiek. Ik vond dat heel bijzonder om mee te maken en natuurlijk moet je een keer naar een musical in 1 van de vele historische theaters. Camdon town bij de sluisen is een gezellige markt met veel eetkraampjes en souveniertje achtige dingen.

    Succes

    Helene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 22900

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 18 September 2016

Stage #2: Macha Research Trust

19 November 2014 - 30 Juni 2015

Opnieuw naar Africa: stage in Zambia

10 Januari 2014 - 28 Mei 2014

Tweede reis naar Africa: South Africa & Zambia

26 April 2013 - 09 Mei 2013

Mijn eerste reis naar Africa: Zambia

Landen bezocht: