1..2..3... 4! Vierde reis naar Zambia is gepland! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Esther Cardol - WaarBenJij.nu 1..2..3... 4! Vierde reis naar Zambia is gepland! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Esther Cardol - WaarBenJij.nu

1..2..3... 4! Vierde reis naar Zambia is gepland!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

18 Mei 2016 | Nederland, Nijmegen

Mulibuti! [hallo]

Het is tijd om ook via deze weg weer een poging te gaan doen om mijn ervaringen van de komende tijd vast te leggen. Over 5,5 week is het namelijk zo ver en mag ik voor de vierde keer naar Zambia toe!

Deze keer ga ik - net als vorig jaar - stage lopen in dit mooie land. Het onderwerp blijft onveranderd: malaria. De rest is wel anders: een nieuwe locatie, nieuwe mensen, nieuwe taal (chiTonga ipv Bemba) nieuwe organisatie en ongetwijfeld veel nieuwe avonturen. In het kort ga ik deze keer voor 11 weken naar een heel klein dorpje in het zuiden van Zambia. Hier in Macha is vorige eeuw een missie ziekenhuis gebouwd en inmiddels is er ook een heus onderzoeksinstituut dat gelieerd is aan de prestigieuze Johns Hopkins University uit Baltimore, USA. Dit onderzoeksinstituut heette tot voor kort Malaria Institute at Macha (MIAM), maar er is ook onderzoek naar tuberculose en HIV/aids waardoor de naam inmiddels veranderd is naar Macha Research Trust (MRT). Hier zal ik mijn stage gaan lopen en meedraaien in verschillende onderzoeken op het gebied van malaria. Ik hoop hier meer te leren over de praktische kanten van het opzetten en begeleiden van malaria onderzoek in een "resource-limited setting". Daarnaast hoop ik ook meer te weten te komen over de Zambiaanse cultuur en de manier waarop er hier heel nauw samengewerkt kan worden met de mensen uit de communities met hulp van Community Health Workers. Hierdoor is het mogelijk om mensen actief te betrekken bij onderzoek en ook kwalitatief goed onderzoek uit te voeren en dat heeft behoorlijk effect gehad: het aantal malariabesmettingen is met 98% gedaald in 10 jaar tijd! Dat is een enorm verschil en ik heb het voorrecht om op deze plek mee te mogen gaan lopen en te leren van mensen die hun leven hieraan hebben gewijd.

Wat ik precies zal gaan doen weet ik nog niet - this is Africa: everything can change last minute - maar dat het een nieuw avontuur wordt staat vast! Ik heb er zin in, ben druk bezig met de voorbereidingen en hoop dit jaar iets beter deze blog bij te kunnen houden als vorig jaar ;)

Mucaale Kaboto! [tot ziens]

  • 19 Mei 2016 - 09:48

    Helene:

    Leuk dat ik je weer mag volgen. Veel succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 22916

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 18 September 2016

Stage #2: Macha Research Trust

19 November 2014 - 30 Juni 2015

Opnieuw naar Africa: stage in Zambia

10 Januari 2014 - 28 Mei 2014

Tweede reis naar Africa: South Africa & Zambia

26 April 2013 - 09 Mei 2013

Mijn eerste reis naar Africa: Zambia

Landen bezocht: