Nog (maar) een week voor ik vertrek! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Esther Cardol - WaarBenJij.nu Nog (maar) een week voor ik vertrek! - Reisverslag uit Nijmegen, Nederland van Esther Cardol - WaarBenJij.nu

Nog (maar) een week voor ik vertrek!

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Juni 2016 | Nederland, Nijmegen

Hallo allemaal,

Het is nu bijna zo ver, over een week hoop ik om deze tijd mijn plekje bovenin een Airbus A380 te hebben gevonden om van London naar Johannesburg te vliegen. Ineens komt het dan wel heel dichtbij en zijn de paar weken van voorbereiden voorbij gevlogen... Op dit moment heb ik nog wel genoeg te doen om ervoor te zorgen dat ik volgende week ook echt klaar ben om te vertrekken. Zo probeer ik m'n huisje op te ruimen en in een poging om m'n boekenkasten stofvrij te houden de komende drie maanden heb ik ze zojuist compleet in plastic folie gewikkeld, hopelijk helpt dat! Ook resulteert deze opruim/inpak-tijd erin dat in mijn kamer nu overal bergjes liggen: een bergje zomerkleding, een bergje winterkleding (ja, het is winter in Zambia dus 's nachts is het zo'n 5-10 graden) en vooral bergjes met "misschien is dit handig om mee te nemen" dingen... nu nog de kunst om alles uit te zoeken en alles wat door de keuring komt in mijn backpack te krijgen.
Een extra uitdaging deze reis is dat ik voor mezelf moet koken. Nou doe ik dat al jaren, maar even snel een boodschapje doen bij Appie zit er in Zambia niet in. De dichtstbijzijnde supermarkt is namelijk 80 kilometer vanaf het dorpje waar ik verblijf! Dat betekent dat ik niet even snel op de fiets kan springen om iets te halen, maar deze trip om boodschappen te doen ruim van tevoren moet plannen en afhankelijk ben van lokale transportatie. Afrikaanse lijndiensten in het OV zoals we die hier kennen moeten nog uitgevonden worden, dus ik hoop mijn tripjes naar de supermarkt te beperken tot eens in de 2 a 3 weken en dan flink inslaan. Maar meer daarover als ik ondervonden heb hoe het is om opgepropt in zo'n minibusje met veel te veel mensen (of te weinig stoelen, net hoe je het bekijkt) heb gehobbeld. Gelukkig is er ook nog een lokale markt naast het ziekenhuis, wie weet hebben ze daar nog iets anders dan uien en tomaten..

Het is trouwens erg raar om met het lekkere weer van de afgelopen weken ineens na te moeten denken over wat ik aan winterkleding kan meenemen. Afgelopen winter in Nederland was namelijk mijn eerste "winter" na 2 jaar weggeweest te zijn, en nu werd het ook in NL niet erg koud. De hoeveelheid winterkleren die dus in de kast liggen is beperkt en niet alles is geschikt om mee te nemen. Een beetje navragen her en der hoe een Zambiaanse winter is, heeft wel wat tips opgeleverd van dingen die ik niet moet vergeten (handschoenen!) maar ook vooral veel verwarring. Blijkbaar is de opvatting wat winter is namelijk ook erg plaatsgebonden. Iemand uit Australie die al jaren in Zambia woont kan er nog steeds niet aan wennen dat het koud is, dus loopt al met een dik vest en lange broek aan zodra het onder de 25 graden is, terwijl iemand uit Engeland het overdag geen probleem vond om in korte broek rond te lopen - dat doen we in Nederland immers ook zodra de zon schijnt! Afgelopen september in Zuid-Afrika heb ik wel geleerd dat de ervaring van winter ook te maken heeft met (het gebrek aan) centrale verwarming en beglazing. In Nederland zijn we bijna kampioen duurzaam verwarmen: warmte moet vooral in het huis blijven terwijl in Zuid-Afrika er a) geen verwarming was om het binnen te verwarmen en b) de koude overal door naar binnen kwam, muren, deuren, ramen enz. Overdag was het buiten vaak warmer dan binnen, dus kun je beter buiten zijn! Ik denk dat de situatie in Zambia hetzelfde is, binnen koud en overdag (tussen 10:30 en 16:00, volgens experts) is het buiten aangenaam warm. Dat worden dus een heleboel laagjes aan kleding meenemen, maar de suggestie om m'n winterjas mee naar Zambia te nemen dat gaat me toch te ver! Een zomerjas met handschoenen en sjaal kan ook best ;-)

Mijn volgende verhaal komt waarschijnlijk pas online als ik onderweg ben of in Zambia ben aangekomen en de beschikking heb over internet... De planning is dat ik zondagochtend naar London vlieg, daar een layover heb van 8 uur (en misschien wel even de metro pak om de stad in te gaan) en 's avonds vanuit London naar Johannesburg (Zuid-Afrika) vlieg. Daar kom ik maandagochtend aan en zo'n 4 uur later vlieg ik dan het laatste stukje naar Livingstone. Hier blijf ik 2 dagen, want op dinsdag komt er een Amerikaanse studente die ook naar Macha gaat. Onze planning is om dan woensdag samen die kant op te gaan, maar de vraag is nog even of dat per bus, taxi en/of met een lift van een groep Zuid-Afrikaanse scholieren is. Dat laatste zou wel erg prettig zijn, helemaal omdat ik dan ook even bij kan kletsen met Zhak en alle post uit NL voor mensen bij een niet nader te noemen zendingsorganisatie waar zij heen gaan kan afgegeven.
Welk transportmiddel ons uiteindelijk in Macha heeft gebracht en hoe de verdere reis was dat horen jullie hopelijk ergens volgende week!

  • 20 Juni 2016 - 13:18

    Kees Klaassen:

    Hoi Esther

    dat is allemaal toch nog erg snel gegaan
    ik ga proberen je te volgen
    wens je een hele fijne tijd, geen malaria, geen rottigheid aleen maar fijne mooie dingen meemaken
    (dat is voor Afrika een beetje overdreven wens, maar toch)
    Geniet Hij gaat overal met je mee en laat maar horen als wij iets voor je doen kunnen
    Weet wel, dat je met een prachtig projekt bezig bent

    Drukkie
    kees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 21 Jan. 2013
Verslag gelezen: 2291
Totaal aantal bezoekers 22974

Voorgaande reizen:

26 Juni 2016 - 18 September 2016

Stage #2: Macha Research Trust

19 November 2014 - 30 Juni 2015

Opnieuw naar Africa: stage in Zambia

10 Januari 2014 - 28 Mei 2014

Tweede reis naar Africa: South Africa & Zambia

26 April 2013 - 09 Mei 2013

Mijn eerste reis naar Africa: Zambia

Landen bezocht: