Een zomerse verjaardag & Week 2 van de DMT - Reisverslag uit Wolseley, Zuid-Afrika van Esther Cardol - WaarBenJij.nu Een zomerse verjaardag & Week 2 van de DMT - Reisverslag uit Wolseley, Zuid-Afrika van Esther Cardol - WaarBenJij.nu

Een zomerse verjaardag & Week 2 van de DMT

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

02 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Wolseley

Hallo almal!
Hier weer even een berichtje uit het verre Zuid-Afrika. Bedankt voor alle reacties en felicitaties, erg leuk om te lezen! Hoorde dat het erg wit en koud is geweest afgelopen week in NL, daar heb ik hier geen last van, integendeel! Heb getracht wat zonnestralen naar het noorden te sturen, want het is hier de afgelopen weken dagelijks tussen de 37-43 graden en dat is best warm (maar ik klaag niet hoor, liever zon dan sneeuw) ;-)

Het is al twee weken geleden dat ik mijn laatste blog geschreven heb, dus vandaag even een inhaalslag. Het programma hier is erg vol en dat zorgt ervoor dat ik alleen op zaterdagavond of zondag tijd heb om even achter mijn laptop te kruipen en een blogje te typen, maar ook de weekenden zitten al snel vol met allerlei plannen en uitstapjes. In deze blog even de hoogtepunten van de tweede week van de cursus (20-26 januari) in vogelvlucht.

De tweede week ging over de schepping, zondeval en vernieuwing van de aarde en de autoriteit van de Bijbel. Erg interessante onderwerpen, waarbij vooral schepping en/of evolutie als bioloog erg interessant is om vanuit verschillende perspectieven te bekijken. Roept soms ook wel vragen op over hoe je hedendaagse wetenschap kunt combineren met geloven en vanuit welke basis je dan wetenschap bedrijft, maar over deze vragen kan ik nog wel een poosje nadenken. Met zulke onderwerpen is het in ieder geval belangrijk om kritisch naar alle kanten te kijken, want niet altijd worden alle kanten belicht omdat het niveau van de groep erg divers is. Gelukkig zijn er genoeg mensen hier die aan Europese universiteiten gestudeerd hebben en daardoor een vergelijkbaar referentiekader hebben als ik. Tijdens de meeste pauzes gaan de gesprekken die in de klas gevoerd worden dus gewoon door en dat is erg leerzaam! Het mooiste is wanneer er een van de kinderen die hier woont (5 jaar oud) aan tafel zit en vanuit het niets zich in het gesprek mengt en zegt: ‘maar het is toch gewoon zo?!’ Dan word je even stilgezet bij wat het betekent om te geloven zoals een kind en hoe mooi en puur een kinderlijk geloof is.

Het leuke van studeren in een ander land is niet alleen dat je veel nieuwe mensen leert kennen, maar ook dat het onderwijssysteem totaal anders is. Nu studeer ik hier niet aan een gouvernementele instelling, maar ook in het curriculum dat ik hier volg is duidelijk dat het Nederlandse onderwijs behoorlijk anders is ingericht dan het Zuid-Afrikaanse onderwijs dat ik nu volg. Waar je in Nederland ruim van tevoren je deadlines krijgt en dus weet wat je kunt verwachten, is er hier alleen een rooster met dagthema’s, welke in een minuut kunnen veranderen (De afkorting van deze organisatie kan ook staan voor ‘Fast Changing Environment’). Ook kunnen docenten gerust een paar dagen of weken naar Zambia zijn en moet er een andere docent opgetrommeld worden die de geplande lessen komt geven of een totaal ander onderwerp. Dit is tenslotte Africa, waar alles kan… Deze week hebben we daarom een paar dagen les gehad van een van de hostelparents (de familie die zorgt voor het reilen en zeilen van het hostel en die voor iedereen hier hun ‘Zuid-Afrikaanse familie’ is). Bijzonder om ook hun verhalen te horen hoe ze bij deze organisatie terecht gekomen zijn, door Afrika getrokken hebben met erg jonge kinderen, levend uit een paar koffers voor enkele jaren en nu hier in Zuid-Afrika betrokken zijn bij het media & marketing department en de praktische zaken regelen in het hostel (wegens veiligheidsredenen mag ik geen namen op het internet zetten, vandaar de vage beschrijvingen).

Niet alleen de Afrikaanse manier van doceren is anders, ook het huiswerk hier is elke keer weer een uitdaging. De ene avond hoeven we alleen een film te kijken of een college dat in 1995 is opgenomen en nu nog steeds gebruikt wordt (dat is uit de tijd dat er nog videobanden gebruikt werden…), terwijl we een andere keer in één avond allemaal een verschillend bijbelboek moeten lezen, samenvatten en de volgende dag presenteren. Het is bijzonder hoeveel je er vervolgens samen uit kunt halen, zelfs als de concentratie ver te zoeken is als het buiten (en binnen) 43 graden Celsius is… En een favoriete opdracht hier is iets in de trant van ‘write an assignment van X pages on …..’. het aantal pagina’s is nogal variabel en na de eerste keer weet ik dat ik niet teveel moet schrijven, want hoe meer je schrijft, hoe meer je de volgende dag in de klas moet voorlezen ;-) Het is wel erg leerzaam om ook deze andere manieren van onderwijs te ervaren en zelfs de zesdaagse schoolweek begint te wennen.

Deze week had een heleboel hoogtepunten, maar het kost teveel tijd om alles uitgebreid te beschrijven dus even puntsgewijs:
- Hét hoogtepunt van deze week: jarig zijn in de ZOMER i.p.v. in de winter, met een heerlijk zonnetje erbij en 37 graden…
- Op m’n verjaardag wakker worden met een versierde kast en een grote kaart van alle klasgenoten naast m’n bed
- Verrast worden een heerlijk ontbijt gemaakt door m’n roommates die ’s ochtends om half zes naar beneden zijn geslopen om niet alleen een lekker ontbijt te maken, maar ook om muffins te bakken!
- Een verjaardagscadeautje krijgen dat in NL vanzelfsprekend is en bij bijna iedereen in de kast staat, maar hier niet heel speciaal is, nl: HAGELSLAG! (Nogmaals bedankt Roland & Johanneke!)
- In heel veel verschillende talen gefeliciteerd worden, o.a. Nederlands, Afrikaans, Duits, Slowaaks & Engels
- Met 15 man staand in een bakkie (pick-up) door het dorp en over het platteland rijden, op weg naar een grote fruitkwekerij.
- Perziken en peren vers van de boom plukken en eten, i.p.v. zes weken na het plukken in de supermarkt kopen. Deze kwekerij exporteert ook naar Nederland, dus wie weet eten jullie over een week of 5-6 perziken en peren van dezelfde bomen als ik nu ;-)
- Op zaterdagochtend om 6.00u met 10 man in een bakkie opgepropt zitten om op weg te gaan naar Somerset West voor een dag werken in de tuin bij het guesthouse waar ik de eerste dagen verbleef (http://www.kingshighway.co.za )
- Br*ett en zijn inmiddels vrouw (weer) zien in Somerset! Iedereen die mee was naar Zambia vorig jaar: jullie krijgen de hartelijke groeten van hen!
- Na een dag hard werken (onkruid wieden, cactussen slopen, parkeerplaatsen aanleggen enz.) heerlijk uitwaaien op het strand in Strand (Kaapstad)!
- Zondag uitrusten op een prachtige picnicplaats in de bergen van Bain’s Kloof en zwemmen in de bergrivier (brrr… koud water!). Om even aan te geven hoe populair deze plek is: mensen stonden zaterdagavond om 00.00u al te wachten met auto’s voor de ingang, die om 8.00u opengaat en slechts 120 mensen toelaat. Toen wij om 9.00u aankwamen waren er al meer dan 1000 mensen weggestuurd maar uiteindelijk mochten wij wel naar binnen.. onvoorstelbaar hoe dat kan!

• 02 Februari 2014 - 23:42

Ton:

Hoi Esther,
    Leuk je verslag te lezen en beetje een beeld te krijgen hoe hij met jou gaat daar. Pas een beetje op aan het strand daar in Kaapstad, want tijdens mijn bezoek had ik even gemist dat er vlaggen wapperden met een waarschuwing voor de aanwezige haaien in de zee. Het ga je goed !

• 03 Februari 2014 - 09:07

Linda:

Wat leuk om te lezen en bijzonder dat docenten zomaar weg kunnen gaan, dat zie ik hier niet gebeuren. Zou je nog een keer willen proberen wat zon hierheen te sturen? Ik heb het koud :p Geniet van het leven daar, het klinkt best wel goed namelijk!

Liefs!